Yukarı Kaydır

Siyah

Beyaz

Siyah

Beyaz

Ankara
Ahimesut Mh. 1789. Cadde, Akasya Evleri C:13
info@pio.com.tr
Tel: +90 532 404 7037
İstanbul
Eski Büyükdere Caddesi, Büyükdere İş Merkezi, No:2 Kat:6
info@pio.com.tr
Tel: +90 532 404 7037

KOBİ’lerin Marka Bilinci Oluşturma Sürecinde Yaptığı Hatalar

Yıllar geçtikçe ülkeler farklı endüstrilerdeki girişimlerin önündeki engelleri azalttı. Hükümetlerin tutumlarındaki değişim sayesinde, neredeyse tüm endüstrilerdeki rekabet giderek artıyor. Konumlandırmaartık yeterli değil; işletmeler kalabalıktan sıyrılmak için ana akımın dışında düşünmek zorunda. Bugün kalabalıkta başka bir yüz olmaktan memnun olan işletmeler yarın unutulmaya yüz tutuyor.

Rekabetin olduğu bir iş ortamında hayatta kalmak ve gelişmek için, işletmelerin müşterilerinin gözünde onları ayıracak bir fark yaratması gerekir. Rekabetin üzerine çıkmak için her işletmenin benzersiz bir marka kimliği yaratması gerekir. Markalaşma, işletmelerin tam olarak bunu başarmasına yardımcı olur.

MARKALAŞMA NEDİR?

Marka bilinci oluşturmak, güçlü bir marka kimliği oluşturmayı içerir. Bu, şirkete ait olarak tanımlanabilecek bir ad, sembol, logo ve/veya tasarım oluşturularak gerçekleştirilebilir. Ana düşünce, işletmenin hedef kitlesinin aklında benzersiz bir görüntü oluşturmaktır. 

Etkili bir marka stratejisi, rekabetin giderek arttığı pazarlarda yer alan bir işletmeye önemli avantajlar sağlayabilir. Markalaşma, sadece tüketiciler üzerinde unutulmaz bir izlenim bırakmakla kalmaz aynı zamanda onlara ne bekleyecekleri hakkında bir fikir de verir. Markalaşma yeni müşteriler üretir, çalışanların memnuniyetini artırır ve güven inşasına yardımcı olur. Markanızı en üst düzeye çıkarmak için, marka personelinizle birlikte uyumlu bir marka mesajı bulmanız gerekir. Markanızı yansıtan bir ses oluşturun. En önemlisi; müşterilerinize, markanıza olan bağlılıklarını devam ettirmeleri ve sizi başkalarına önermeleri için onlara markanın vaatlerini sunun.

Kaçınılması Gereken Marka Hataları

Markalaşma, var olan marka kimliği krizini bir gecede yok edebilecek sihirli bir değnek olarak görülmemelidir. Marka bilinci oluşturma bir terimden olmaktan daha fazlasıdır. Birçok işletme marka bilinci oluşturmayı başaramaz. Zararsız gibi duran bir hata bile markanın başarısını sabote edebilir. Geçmişte birçok tanınmış marka, markalaşma hataları nedeniyle ağır bedeller ödemiştir. 

Örneğin, Colgate markasını ele alalım. 1982 yılında, ünlü ağız hijyeni ürünleri üreticisi, “Colgate Kitchen Entrees” ismini verdiği dondurulmuş mezeler serisi başlatarak dondurulmuş gıda pazarına girmeye karar verdi fakat insanlar ağız hijyeni ürünleriyle yakından ilgili bir markadan yiyecek almak istemiyordu. Bu proje Colgate’in bugüne kadarki en büyük başarısızlıklarından biri olarak kabul ediliyor. Colgate gibi tanınmış bir marka, bu türde yıkıcı darbelerden kurtulabilir, ama KOBİ’ler ne olacak? Küçük bir marka hatası bile KOBİ’lere zarar verebilir, müşteriler üzerinde olumsuz bir etki yaratabilir. KOBİ’ler, çoğu zaman hızlı markalaşma hevesine kapılıp markalaşma temelinin sağlam olması gerekliliğini göz ardı ediyorlar. 

Sürdürülebilir bir marka kampanyası oluşturmada karşılaşılan zorluklardan yola çıkarak uygulanması gereken etkili bir liste hazırladık.

Platformlar Arasında Tutarlılık Sağlanmalı

Tutarlılık, güçlü bir marka kimliği oluşturmanın anahtarıdır. Tutarlılık, güven yaratmaya ve tanınabilir bir imaj oluşturmaya yardımcı olur. Öte yandan tutarsızlık, genellikle amatörlük ve güven eksikliğiyle ilişkilidir. Marka kimliğinizi daha tutarlı hale getirmek için web siteniz, sosyal medya hesaplarınız, reklamlarınız ve basılı materyalleriniz dâhil tüm pazarlama kanallarında görsel araçlarınızın ilişkili olması gerekir. Bu durumdan şüphe duyarsanız markanızın kurumsal kimlik kılavuzuna bakın. Hedef kitlenizin adınızı, logo renginizi ve sloganınızı tutarlı bir şekilde gördüğünden emin olmalısınız. Tutarlılığı korumak, alıcılarınızın satın alma kararlarını olumlu etkilemede hayati bir rol oynayacaktır.

Kötü Yazılmış Metinler – Mesajlar Kullanılmamalı

Güçlü bir marka kimliği oluşturmaya gelince, etkili metinler kullanmanın önemi yeterince vurgulanmaz. Birçok marka, herkesin kullandığı terimlere güvenir. Bu, tüm marka bilinci oluşturma amacını zedeleyebilir. Markanızı görünür ve farklı kılmak için, işletmenizin diğer işletmelerden farklı olduğunu vurgulayan kelimeler, kelime öbekleri ve cümleler kullanın. Gerçekçi olmayan kelimeler kullanmaktan kaçının. Bunun yerine, güven yaratan gerçekçi terimler kullanın. Özellikler yerine avantajlara odaklanın. Monoton görünmekten kaçının. Doğal olun.

Trendlere – Akımlara Büyük Ölçüde Güvenilmemeli

Günümüzde tüketim, sürekli teşvik edildiğinden, bir şeyler her zaman trend olmakta. Birçok marka, gelip geçici trendlere güvenme hatasını yapabilir. Tasarım trendlerine ve bunlardan ilham almaya dikkat etmenin bir sakıncası olmasa da, markanızın temel kimliğinin kaybolmadığından emin olmalısınız. Bir trende yoğun bir şekilde bağlı kalmaktan kaçının. Bir sonraki büyük tasarımınızı planlarken, markanızın yalnızca ilham almak için kimliğini güçlendirmeye yardımcı olabilecek eğilimleri kullanın.

Marka Globalleşmeye Uygun Olacak Şekilde Kurgulanmalı

Birçok KOBİ, yerel pazarlarda faaliyet gösterdiği için küresel anlamda büyük kitlelere hitap etme gereği duymuyor. Bu kısa görüşlülük, işletme küreselleşmeye karar verdiğinde onlara pahalıya mal olabiliyor. Bu markalaşma tuzağından kaçınmak için, şapkanızı önünüze koymanız ve markanızın küresel olarak nasıl algılanmasını istediğinize karar vermeniz gerekir. Rahatsız edici marka mesajlarından uzak durun. Hedef kitlenizle bağlantı kurmak için mesajınızı doğru konumlandırın.  Yerel olarak kurgulanmış iletileriniz temel mesajın özünü yakalamalıdır. Yeni bir pazara girmeden önce, yerel kültür hakkında bilinmesi gereken her şeyi öğrenin. Toplumun tepkisini önlemek için kültürel duyarlılık geliştirmelisiniz.

Güçlü Yönlerinize Odaklanmalısınız

İşletmeler, çoğu zaman yeni şeyler denemeye o kadar takıntılı olurlar ki ilk etapta onları başarılı kılan şeylere odaklanamazlar. Bu hatayı yapan klasik bir marka örneği: Gap. 

Klasik kare logolarını minimal logo tasarımı haline getirerek kendini yeniden markalama girişiminde bulundu. Değişiklik büyük bir tepkiyi tetikledi ve perakendeciyi bir hafta içinde köklerine geri dönmeye zorladı. 

Yeni fikirlerin, denemede herhangi bir zararı olmamakla birlikte, bir yeniden tasarım kampanyasında markanızın değerlerini ve çekirdek görüntülerini ön planda tutmanız önemlidir.

Size en iyi deneyimi sunmak için çerezleri kullanıyoruz.